[ c l o s e ]


Keindahan Istana Potala Di Tanah Tinggi Tibet ( 11 Gambar ).

Posted by Unknown in ,

Terletak di tanah tinggi Tibet, istana ini menjadi saksi keampuhan institusi monarki Tibet. Di bawah adalah info ringkas mengenai Istana Potala.

- Istana Potala terletak di kota Lhasa, Tibet. Nama Potala diambil dari gunung Potalaka dan merupakan tempat kediaman Dalai Lama (pemimpin spiritual tertinggi di Tibet) hingga Dalai Lama ke 14 yang dilarikan ke Dharamsala, India setelah diserang oleh China pada tahun 1959. 

- Istana Potala merupakan simbol Buddhisme Tibet yang dibangunkan di Gunung Merah pada ketinggian 3700 meter. 

- Lozang Gyatso, Dalai Lama ke-5 memulakan pembangunan Istana Potala pada tahun 1645 setelah salah satu penasihatnya, Kochong Chophel menunjukkan lokasi tersebut sesuai untuk dijadikan pusat pemerintahan, terletak di antara biara Drepung dan Sera serta kota tua Lhasa. 

- Istana Potala sekarang berfungsi sebagai muzium dan diakui sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1994. 













Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.

0 comments:

.