[ c l o s e ]


Kalkulator Yang Seberat 2.5 Tan (6 Gambar)

Posted by Unknown in


Lebih tua daripada Laptop Pertama Di Dunia. Dekatron Harwell seberat 2.5 tan, mengandungi 10,000 moving parts dan boleh bekerja tanpa rehait selama 80 jam seminggu! Jadi apa yang ia lakukan? Ia dapat mengira dengan cepat dalam erti kata lain, ia adalah kalkulator.


Ia telah dibina pada tahun 1951, komputer ini adalah satu keajaiban teknologi pada masa itu. Namun hanya beberapa dekad kemudian, kuasa pemprosesan yang sama boleh didapati dalam sesuatu yang sedikit kecil. Tetapi  61 tahun yang lepas, Dekatron Harwell sangat canggih dan mampu mengira jumlah nombor yang banyak dengan tepat. Dekatron Harwell wujud berdasarkan pada Penubuhan Penyelidikan Tenaga Atom di Harwell, Oxfordshire, di mana ia telah digunakan untuk pemodelan matematik.




Pensyarah memeriksa pita menumbuk untuk ahli sihir tahun 1950-an.

The Harwell dihidupkan sekali lagi hari ini buat kali pertama dalam suku abad di Muzium Negara Pengkomputeran di Bletchley Park di Buckinghamshire. Dan apabila dihidupkan, ia akan menjadi fungsi tertua asal elektronik yang disimpan program komputer di dunia. 

Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.

0 comments:

.